Nastolatek a depresja - Plaster miodu

Błąd: Brak formularza kontaktowego.

Schedule a Visit

Nulla vehicula fermentum nulla, a lobortis nisl vestibulum vel. Phasellus eget velit at.

Call us:
1-800-123-4567

Send an email:
monica.wayne@example.com

Nastolatek a depresja

18 listopada 2019 r.

Smutek to za mało? Co to jest depresja? 

Depresja, należy do zaburzeń nastroju, w których dominującymi objawami są: 

  • Obniżony nastrój tj. smutek, przygnębienie, rozpacz;
  • Obniżony napęd tj. spowolnienie, apatia;

Depresja u dzieci i młodzieży objawia się w zróżnicowany sposób, często odległy od powszechnego rozumienia tego problemu.

Depresja jest zaburzeniem funkcjonowania całego organizmu. Wpływa na zdrowie fizyczne, samopoczucie, myślenie i zachowanie człowieka. Jest to coś więcej niż smutek. W wielu przypadkach prowadzi do zobojętnienia, uczucia pustki, poczucia braku własnej wartości i apatii, a także utraty zdolności do czerpania przyjemności i nadmiernej drażliwości. Skrajną konsekwencją depresji są zachowania samobójcze!

Według polskich badań symptomy depresji występują u 27-54% nastolatków w okresie dojrzewania. Wiąże się to wieloma przemianami w tym okresie tj. podejmowanie nowych ról, przejmowanie odpowiedzialności za swoje działanie. To przyczynia się u typowej dla nastolatków labilności emocjonalnej.

Objawy depresji we wczesnej fazie dojrzewania (11-15 lat), można uznać za zakłócenie funkcjonowania nie wykraczające poza granice normy rozwojowej. Należy jednak obserwować czy amplituda wahań nastroju nie jest zbyt duża. 

 

Co odróżnia przygnębienie od depresji? 

 

Przygnębienie Depresja
Nasilenie nastroju Pojawia się złe samopoczucie, zniechęcenie. Obecny jest silny smutek, przygnębienie.
Czas trwania Obniżenie nastroju trwa krótko (kilka godzin lub dni). Po pewnym czasie samo przemija. Negatywny nastrój trwa długi czas (min. dwa tygodnie do kilku miesięcy) i jest stały.
Poczucie choroby Osoba doświadczająca przygnębienia nie ma poczucia, że jest chora. Człowiek zaczyna myśleć, że coś jest z nim nie tak, coś mu dolega, jest chory.
Przyjemność  Pomimo gorszego nastroju człowiek jest w stanie odczuwać przyjemność i satysfakcję. Pojawia się brak radości z życia. Przestają cieszyć nie tylko drobne przyjemności, ale także rzeczy przynoszące duża satysfakcję.
Energia  Pojawia się przejściowe zniechęcenie do działania. Pojawia się permanentne zmęczenie. Nawet większa ilość snu i odpoczynku nie powoduje, że ono mija.
Dezorganizacja aktywności życiowej Pomimo gorszego samopoczucia osoba jest w stanie wypełniać swoje obowiązki, bez większych zaległości. Wykonywanie codziennych czynności staje się trudne, czasami wręcz niewykonalne. 

Najdrobniejsza aktywność kosztuje coraz więcej wysiłku. Odkładane zadania zaczynają się piętrzyć i przerastać. 

Dolegliwości bólowe Nie występują Często pojawiają się bóle brzucha, głowy, innych części ciała, których nie da się wytłumaczyć żadnym innym problemem zdrowotnym.
Sprawność poznawcza Nie zmienia się Problemy z koncentracją uwagi, trudności w uczeniu się i zapamiętywaniu nowych rzeczy. 
Apetyt  Nie zmienia się Człowiek traci apetyt. Nie ma ochoty nawet na dania, które bardzo lubił. Czasami może mu się wydawać, że jedzenie straciło swój smak. Rzadziej pojawia się wzmożony apetyt i objadanie się. 

 

Co zrobić, gdy podejrzewam, że moje dziecko ma depresję? 

  1. W pierwszej interwencji należy zapytać o: aktualne problemy, sytuację życiową, emocje. Szczególną uwagę należy zwrócić na niepokój, napięcie, lęk, agresję, rozpacz
  2. Warto słuchać, okazywać zrozumienie, zainteresowanie i intencję pomocy.
  3. Pozwolić opowiedzieć o trudnościach, których doświadcza i pomóc mu zobaczyć mechanizmy jego problemów i obszar wpływu na nie.
  4. Poszukać lekarza psychiatry dzieci i młodzieży. Po co? 

Lekarz stawia diagnozę i decyduje czy potrzebna jest hospitalizacja, a także zastosowanie leków (leki przeciwdepresyjne mają zmniejszyć lub wyeliminować objawy takie jak: problemy ze snem, apetytem, rozdrażnienie, przygnębienie, niepokój i lęki). Leki mogą „wyzerować” fizjologiczne objawy depresji. 

  1. Zgłosić się do psychoterapeuty. Po co? 

Leki są nieskuteczne u osób które mają nierozwiązany konkretny życiowy problem, pesymistyczne myślenie, zbyt wysokie wymagania wobec siebie, niską samoocenę, nie potrafią radzić sobie z trudnymi emocjami lub rdzenie sobie z nimi jest nie do zaakceptowania. Potrzebna jest wówczas psychoterapia.

 

Jak ja rodzic mogę pomóc? 

  • Akceptowanie – depresja zmienia sposób myślenia, prowadzi do karania, potępiania samego siebie; nastolatki myślą o sobie, że są nic niewarte, nie zasługują na miłość, mają defekt który sprowadza na nie nieszczęście; kontakt z osobami, które je akceptują, wierzą że są wartościowi, pozwoli szybciej uporać się z chorobą;

 

  • Tolerowanie afektu – przyzwolenie na „zły nastrój” – nie karanie za okazywanie np. złości; tłumione napięcie powoduje: samookaleczenia, nadużywanie alkoholu, substancji psychoaktywnych, izolowanie od otoczenia, ucieczkę w wirtualny świat;

 

  • Chwalenie i dowartościowywanie  – lepsza samoocena lepszy nastrój;

 

  • Empatyczne słuchanie – jestem ważny, komuś na mnie zależy;

 

  • Aktywizacja – mobilizowanie do działania;

 

  • Nieosądzanie – brak oceniania i etykietowania. 

Bibliografia:

Ambroziak, Kołakowski, Siwek (2018). Depresja nastolatków. Gdańsk: GWP;

Ambroziak, Kołakowski, Siwek (2018). Nastolatek a depresja. Gdańsk: GWP.

Autorką artykułu jest:

Ewelina Bzdęga-Majewska

 

Jeśli jesteś zainteresowany tematem, przeczytaj także:

Po co nastolatkowi rodzice? O złości i depresji u nastolatków.

Categories: Warto przeczytać

Plaster Miodu

Plaster Miodu

Ośrodek psychoterapii i wsparcia dla rodzin. Dbamy o to, aby osoby korzystające z oferty Plastra Miodu, odczuły, że towarzyszymy im w drodze do zmiany, dodajemy odwagi, czasem pomagamy spojrzeć z innej perspektywy i odnaleźć zasoby, o których istnieniu już zapomniały.