Strach czy lęk?
Zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży są najczęściej występującą grupą zaburzeń wieku rozwojowego. Kluczowym pojęciem dla tego zaburzenia jest pojęcie lęku, które jest odróżniane w literaturze psychologicznej od pojęcia strachu.
Strach to nieprzyjemne uczucie skierowane do konkretnego obiektu, które skłania człowieka do ucieczki lub walki. Jest to prawidłowa reakcja organizmu na kontakt z czymś nieprzyjemnym lub zagrażającym. Każdy z nas doświadcza czasami strachu. Jako dorośli wiemy, że to ważne uczucie, które może być dla nas cenną informacją. Coraz więcej w nas niezgody na stereotypowe myślenie, w którym nie ma dla tej emocji miejsca, a przyznanie się do strachu jest komentowane jako tchórzostwo, „cykor” czy w inny stygmatyzujący sposób, a jednocześnie nie jest nam łatwo zaakceptować u naszych dzieci ich strach i reakcje nim wywołane. Często mylimy po prostu strach z lękiem, zatem trudno nam wytłumaczyć dziecku jak je rozróżniać, jak sobie z nimi radzić. Boimy się o nasze dzieci, o to żeby lęk nie zdominował ich postrzegania rzeczywistości.
Lęk pojawia się jako niepokój, napięcie czy zagrożenie bez kontaktu z konkretnym obiektem. Lęk ujawnia się w związku z przewidywaniem nadchodzącego z zewnątrz lub wewnątrz organizmu niebezpieczeństwem. Ponieważ dotyczy projekcji, a nie konkretnego zagrożenia, w dużej mierze może być podsycany lub obniżany przez nasze myśli. Nie wymaga podjęcia działania (walki lub ucieczki) lecz potęguje się w miarę nierozpoznania przyczyn i sposobów reagowania. Wzrastający poziom lęku może skutecznie utrudniać normalny rozwój, funkcjonowanie czy kontakty społeczne. Dlatego tak ważne jest rozróżnianie tych odczuć, świadomość czego dotyczą nasze obawy, jakie sygnały z ciała je zwiastują.
W naszym Ośrodku proponujemy Państwa dzieciom zajęcia z wykorzystaniem programu „Zaradny Kot”, których celem jest nauczenie dziecka jak rozpoznawać sygnały niechcianego pobudzenia wywołanego przez lęk i wykorzystania tych sygnałów jako początku radzenia sobie z lękiem. W czasie zajęć największy nacisk kładzie się na poznawanie różnych strategii, takich jak obserwację reakcji fizjologicznych na lęk, odgrywanie ról, modelowanie sposobów radzenia sobie z lękiem, identyfikację myśli automatycznych. Podczas spotkań wykorzystywane są elementy psychoedukacji, trening relaksacyjny, pojawiają się też propozycje zadań domowych PŻP – Pokażę, że Potrafię. Spotkania w grupie rówieśników, wspólne działania i rozmowy pozwalają na ćwiczenie nowo nabytych umiejętności.
Zapisując dziecko na półkolonie „Nieustraszeni” możecie je Państwo wyposażyć w wiedzę i umiejętności pomagające obserwować i odróżniać odczucia związane ze strachem i z lękiem, nazywać swoje reakcji i podejmować adekwatne i świadome działania.
szczegóły: https://plastermiodu.waw.pl/nieustraszeni-wakacyjny-cykl-spotkan-dla-dzieci-w-wieku-9-12-lat/
Ewelina Bzdęga-Majewska i Maria Turek
Categories: Aktualności, Archiwum aktualności