Uważność w edukacji. Kosmos i Kajo - Plaster miodu

Błąd: Brak formularza kontaktowego.

Schedule a Visit

Nulla vehicula fermentum nulla, a lobortis nisl vestibulum vel. Phasellus eget velit at.

Call us:
1-800-123-4567

Send an email:
monica.wayne@example.com

Uważność w edukacji. Kosmos i Kajo

25 stycznia 2024 r.

Nie wiemy jakiej wiedzy będą potrzebowały nasze dzieci za siedem, piętnaście, dwadzieścia lat. Świat i to czym będą zainteresowane będzie tak różne od naszego świata i tego co znamy dziś! Na pewno jednak będą potrzebowały wiedzieć jak kierować uwagą, jak się koncentrować, jak uczyć, jak być w kontakcie z samym sobą.

Współczesne dzieci najczęściej nie wiedzą jak koncentrować swoją uwagę – jest to dla nich pojęcie całkowicie abstrakcyjne. Dlatego właśnie powstał program „Uważność w edukacji. Kosmos i Kajo”. Trening mindfulness (uważności) u dzieci wymaga stosowania nieco innych metod niż te dla dorosłych. Celem zajęć jest wyposażenie w narzędzia do rozwijania umiejętności koncentracji uwagi, a ponadto samoświadomości własnego ciała, emocji, bycia uważnym zarówno na siebie, jak i inne osoby.

Program dla dzieci „Uważność w edukacji. Kosmo i Kajo” oparty jest na metaforze kosmosu, symbolizującego świat ludzkich przeżyć wewnętrznych, pełen myśli i emocji. Naszymi przewodnikami po tym nieskończenie różnorodnym krajobrazie zostają Kajo i Joka, rodzeństwo, które dzięki uważności uczy się stawiać czoła wyzwaniom dnia codziennego – tym drobnym, jak i tym całkiem poważnym.

Wprowadza dzieci w świat uważności, pomaga im lepiej zrozumieć siebie oraz rozwijać życzliwość i współczucie wobec siebie i innych. Treści są tak dostosowane, by odpowiadać na możliwości poznawcze oraz potrzeby emocjonalne uczestników każdej z grup wiekowych. Poprzez wykorzystanie historyjek, wyobraźni oraz prostych ćwiczeń, dzieci i młodzież otrzymują narzędzia, które mogą wykorzystać by lepiej zrozumieć siebie i innych, a także rozwijać umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach.

Czym jest mindfulness?

Słowo to tłumaczone jest na język polski najczęściej jako uważność. Choć równie dobrze można by użyć określenia: pielęgnowanie uwagi i świadomości, bądź też po prostu życzliwość – dotyczy nie tylko naszego umysłu, poznania, ale też całego naszego bytu: naszej wielorakiej inteligencji, oraz sposobów bycia i uczenia się, w tym kultywowania życzliwości wobec siebie i innych.

Na czym sama uważność polega?

Przede wszystkim na świadomym byciu tu i teraz. Obserwowaniu własnych emocji, doznań, tego, co widzimy – z pewnym dystansem – po to, by nie reagować impulsywnie, by powstrzymać automatyczny osąd tego, co nas spotyka i najpierw dać sobie czas na doświadczenie, przeżycie danej chwili w pełni. To również umiejętność koncentracji na jednej rzeczy w danym momencie. Pozostanie spokojnym i obecnym nawet w chwilach, gdy wszystko wali się nam na głowę. Uważność jest wrodzoną zdolnością, która jest rozwijana i pogłębiana przez praktykowanie. Praktyka mindfulness wspiera i poprawia umiejętność uczenia się, inteligencję emocjonalną oraz ogólne samopoczucie przez całe życie.

Badania na temat uważności zaczęły się w latach 60. ubiegłego wieku. Na początku wykazano pozytywny wpływ praktykowania uważności na zdrowie fizyczne, następnie badania rozszerzono i dziś wiadomo już, że praktykowanie uważności, ma wpływ na takie aspekty życia jak poczucie wpływu na własne życie, przeżywanie swoich emocji, a także umiejętność rozpoznawania ich u innych.
Uważność podnosi też umiejętność podejmowania świadomych, a nie impulsywnych decyzji. Za to wszystko odpowiada – potwierdzona między innymi w trakcie badań nad uważnością – neuroplastyczność mózgu, czyli jego zdolność do tworzenia nowych połączeń. Właśnie takie połączenia tworzą się w trakcie praktykowania uważności.

Jak wyglądają zajęcia dla dzieci?

Każde zajęcia w ramach programu „Uważność w edukacji. Kosmos i Kajo” to solidna porcja wiedzy, zabawy, ruchu oraz ćwiczeń rozwijających uważność. Nie ma tu miejsca na nudę.

Prowadząca

Beata Laskowska – pedagog edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny. Absolwentka Wydziału Filozofii na Uniwersytecie Warszawskim. Pracowała w szpitalu na intensywnej terapii a także w hospicjum.

„Od momentu podjęcia pracy jako pedagog z wielką wiarą w sens tej pracy, nieustannie poszukuję metod i form by wchodzić w relację z dziećmi, z innym ludźmi jak najbardziej skutecznie, z otwartością na historię drugiego człowieka. Oprócz wychowawczej pracy dziećmi i ich rodzicami, prowadzę zajęcia z treningu uważności (program Kosmos i Kajo) a także treningi umiejętności społecznych. W swoim warsztacie pracy wykorzystuję program Porozumienia bez przemocy (Ambasador Empatii), TSR, metody Kids Skills, Coachingu indywidualnego oraz grupowego, interwencji kryzysowej.”

Dla kogo?

Zajęcia przeznaczone są dla grupy dzieci w wieku od 5 do 7 lat.

Koszt warsztatów

550 zł za 10 co tygodniowych spotkań 75 minutowych.

Miejsce i termin

Sobota, 10:15 – 11:30 przez 10 kolejnych tygodni. Pierwsze spotkanie 6 kwietnia 2024r.

Plaster Miodu, pl. Konstytucji 6 m 79.

Zapisy

▶ mailem na adres
📩biuro@plastermiodu.waw.pl

▶ telefonicznie w godzinach pracy biura (również sms i Whatsapp)
☎5765669984

▶ przez poniższy formularz

 

 

Categories: Archiwum aktualności

Plaster Miodu

Plaster Miodu

Ośrodek psychoterapii i wsparcia dla rodzin. Dbamy o to, aby osoby korzystające z oferty Plastra Miodu, odczuły, że towarzyszymy im w drodze do zmiany, dodajemy odwagi, czasem pomagamy spojrzeć z innej perspektywy i odnaleźć zasoby, o których istnieniu już zapomniały.